Getoonde prijzen zijn vanaf-prijzen, exclusief € 29,90 boekingskosten.

Update 19 januari! Op deze pagina lees je meer informatie over restitutie vanwege het coronavirus.

Is jouw vlucht geannuleerd vanwege het coronavirus en wil je weten of je recht hebt op restitutie ? 

Is de vlucht die je voor 1 september 2020 hebt geboekt, door de airline geannuleerd? Dan is de kans heel groot dat je recht hebt op restitutie. Het kan ook zijn dat de je recht hebt op reiscredit. In beide gevallen zijn klanten hiervan per e-mail op de hoogte gebracht. Heb je een boeking gemaakt na 1 september, dan is de kans dat je recht hebt op restitutie, veel kleiner. In de meeste gevallen heb je dan recht op reiscredit, of gelden er flexibele boekingsvoorwaarden. Dit is afhankelijk van de airline en de ticketvoorwaarden. Bekijk hier jouw situatie.

Wat is de status van mijn aanvraag voor restitutie?

Lowcost airlines geven in het algemeen duidelijk de restitutie procedure aan, waardoor het proces van terugstorting sneller verloopt. Voor lijndienst airlines zijn de termijnen van afhandeling uiteenlopend. Om jou een inzicht te geven in de verwachte verwerkingstijd van (lijndienst)airlines, tonen we je onderstaand overzicht.

Laatste update: 19 januari 2021. Verwerkingstijden vóór 14 september kunnen langere tijd in beslag nemen. Bovenstaande termijnen zijn indicatief. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Hoe ontvang ik restitutie van mijn geannuleerde ticket?

Je ontvangt het te restitueren bedrag terug via hetzelfde betaalmiddel dat je bij je oorspronkelijke boeking hebt gebruikt. Check naast je bankrekening ook het overzicht van je creditcard als je deze hebt. Bij een terugstorting via creditcard wordt het bedrag dan als ‘credit’ verwerkt. Bij twijfel neem je contact op met de creditcardmaatschappij.

Hoe lang duurt het voordat het gerestitueerde bedrag op mijn rekening staat?

Vóór het coronatijdperk verliep het proces van restitutie sneller en ontvingen klanten normaliter binnen enkele weken dit bedrag op hun rekening. Door de grote hoeveelheid annuleringen vanwege corona is dit proces veranderd en duurt het nu langer voordat het gerestitueerde bedrag op je rekening staat. Wij zijn afhankelijk van de afhandelingstermijn per airline (zie overzicht). Daarnaast duurt ons interne proces vanwege corona langer, waardoor dit op dit moment ongeveer 6 weken in beslag neemt.

Je hoeft tussentijds geen contact met ons op te nemen.

Welk bedrag krijg ik teruggestort wanneer ik recht heb op restitutie?

Voor iedere aanvraag van restitutie geldt dat je de kosten van je ticket terugkrijgt. Boekingskosten en kosten voor extra services zoals bagage,stoelen, servicepakketten, garanties en verzekeringen worden niet gerestitueerd. Op de boekingsbevestiging die je van ons hebt ontvangen staat de ticketprijs vermeld die je hebt betaald.

Krijg ik restitutie voor mijn geannuleerde vlucht vanwege het coronavirus?

Of je recht hebt op restitutie of omboeken, hangt af van de voorwaarden per airline.

Heeft dit je geholpen?

Gerelateerde vragen

Wijzigen of annuleren vanwege een positieve coro … Faillissement airlines vanwege het coronavirus Belangrijke reisupdates coronavirus

Actuele reisinformatie

Bekijk alle actuele reisinformatie

Vliegtickets.nl maakt gebruik van cookies

Deze worden gebruikt voor verschillende doeleinden. Door op ‘Alle cookies’ te klikken ga je akkoord met onze Privacy- & cookieverklaring en ontvangen wij de niet-functionele cookies. Via deze niet-functionele cookies kan Vliegtickets.nl jou op een andere site o.a. benaderen op basis van de door jou bezochte pagina’s.

Toon details
Alle cookies Nodige cookies